Форум » Пазос кемема /Религия » Инешкипазонтень Кемемань юртнэ. Основы эрзянской Веры » Ответить

Инешкипазонтень Кемемань юртнэ. Основы эрзянской Веры

Эрзянь нилькс: Основы эрзянской Веры. / Эрзянь пазнэнь Кемемань юртнэ. Инешкипазонь штатолось http://www.torama.ru/erziana/index.php?section=photoarchive&id=154 Попробуем представить здесь основы эрзянской этнической Веры. / Терявттано невтемс тесэ эрзянь пазнэнь Кемемань юртнэнь. Не являюсь специалистом в этой области. Надеюсь, знающие люди помогут в создании данной темы. / А улян пек парсте содыцякс те тевсэнть. Кеман, содыцятне лездыть те сёрмадовкссонть ды витьсызь ильведевксэм. Бог един. / Инешкипазось вейке. Эрзяне называют Его - Инешкипаз, Нишкепаз, Нишке. / Эрзятне мерить Тензэ Инешкипаз, Нишкепаз, Нишке. Что в имени Твоём? / Мезе Тонь лемсэть? Ине=Великий. Шки=шкитямс=творить. Паз=Бог. Что является Храмом для эрзян? / Мезесь ашти Ванстомакс эрзятнень туртов? Для эрзян Храмом является Природа - Мир, созданный Инешкипазом. / Эрзятнень туртов Ванстомакс ашти Пертьпельксэсь, конань теизе Инешкипазось. Для чего создан Человек Инешкипазом? / Мейсь Инешкись Ломаненть теизе? Быть Человеком, но не рабом божьим, помощником Бога для сохранения Природы. / Улемс Ломанекс, аволь пазонь урекс, Пертьпелксэнть ванстыцякс, идицякс. Может ли Человек-эрзя замолить свой грех? / Ознови-арась эрзя-ломаненть пежетезэ? Нет. Человек может молить о снисхождении, но жить будет ощущая всегда тяжесть греха и вины за него. / Арась. Ломанесь озны чумонзо нолдамонь кис, ансяк эрямопингензэ перть канды пежетенть сталмонзо оймесэнзэ, мари чумо пежетенть кувалма. (Поладксось моли. / Продолжение следует.)

Ответов - 103, стр: 1 2 3 All

Эрзянь нилькс: Сярко-кев Эрзянская семья в прошлом была многолюдной. В хозяйстве держали много скота: лошадей, коров, овец, свиней, домашней птицы. В каждом дворе имелось место для убоя животных. По старинным поверьям, разбрызгивать кровь по двору – большой грех, да и животных её запах беспокоит. Поэтому была специальная ямка для слива крови. Её закрывали камнем, который называли сярко-кев. Именно такую каменную плиту я обнаружил при ремонте своего двора. С виду отбитый по краям под конус круг. Что это такое, я не знал, на жернов не похож, слишком тонок. По своей халатности и незнанию разбил его. Что натворил, понял спустя годы. К счастью, один из обломков Сярко-кева сохранился. Вытащил его из парилки бани, нашёл своё место в витрине эрзянского музея. При восстановлении керемети в 1996 году я вновь встретился с подобными камнями. Два были найдены на территории святилища, третий камень-плиту завёз со стороны, предварительно выбил на нём знак-символ Инешкипаза. Одна из найденных плит, оказалась квадратной в пределах 30 см., с глубокими бороздами по красно-розовому граниту, словно кто-то пальцами по глине провёл волнообразные линии-валы. Объяснение пока не найдено. Н.Аношкин, директор Музея эрзянской культуры

Эрзянь нилькс: Может ли Человек гадить, вредить Природе? / Мереви-арась Ломанентень кандомс зыян Пертьпельксэнтень? Нет. / Арась. Ибо. / Мекс. Земля - тело Покровительницы-Богини Земли Масторавы. / Модась - Мастораванть рунгозо. Инешкипазонь Штатолонть кирвастемась. Озёра - глаза Богини Воды, реки - её кровеносные сосуды. / Эрьктне - Ведяванть сельмензэ, лейтне - сонзэ верьсанонзо. Воздух - дыхание Инешкипаза. / Коштось - Инешкипазонть оймекоштозо.

Эрзянь нилькс: Можно ли Человеку вешать что-либо на шею? / Мереви-арась понгавтнемс мезеяк кирьгазонзо? Только женщинам бусы, украшения. / Ансяк аваломаннень кирьгакст, эрьгть, мазылгавтомкат. Мааронь одкстомтомась. На шее носят знаки принадлежности только рабы, но не Человек-эрзя. / Кирьгасонзо кандтни тешкст ды килькшт ансяк уресь, аволь Эрзя ломанесь.


Erzyany-rasyke: Эрзянь нилькс пишет: Можно ли Человеку вешать что-либо на шею? можно и мужчины носили обереги на шее автор заблуждается, не делайте поспешных выводов, духовность не терпит искажений , традиционные верования итак искажены и оболганы не будем же и мы попадаться на удочку лжи будте пределельно внимательны в своих материплпх!!

Эрзянь нилькс: Erzyany-rasyke пишет: лжи ??? Те тон, Викай, истя лангавам ютнят? Кеместэ. Паро. Мезе теде археологиясь невти? Кинь меленть сон кемексты, монсенть эли тонсенть? Содындерят теде мезеяк, сёрмадт, мезе ды косо тень коряс ловномс. Сюконян. Эрюш

VIKAY: Мон , эрзянь ломанте свал кальнильть ванстальмат кода аватне истяцёратне! Инешкипазонь тёшксось артозь керсезь викшнезь ! Ахеологкак а эрявить!

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: Ахеологкак а эрявить! Шумбрат, ялга! Те мелеть кувалма кавтолдан, Викай.

VIKAY: Эрзянь нилькс пишет: Те мелеть кувалма кавтолдан, Викай. Католд или кавтолд ванстальмат ульнесть понги деряй Степанов археологонть важодеманзо Андреевский Курган ды таго ули нейке ёвтаса книганть лемензе стувтыя лемензе нолдынк чумочим инескеть, тосо сёрмадозь эрзянь ушмантнень киргасост ульнесть ванстальмань понгавтнемкат ды седи тов, те авуль мазыльмат вий , ды эрзянь ушмантень кирьгасо ульнесь понгавтозь кескавнеть косо ульнесь тиринь мода комор, чавови деряй ушманось ве ено тиринь модасть вельтязсо вана истямо коесь!

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: ды эрзянь ушмантень кирьгасо ульнесь понгавтозь кескавнеть косо ульнесь тиринь мода комор, чавови деряй ушманось ве ено тиринь модасть вельтязсо вана истямо коесь! Мазый ды виев коесь! Сюкнян те кулянть кис.

chuvashon_erzja: VIKAY пишет: Ахеологкак а эрявить Ахеолог-те кие истямось?

VIKAY: chuvashon_erzja пишет: Ахеологкак а эрявить Археолог веке букванть аразьчизе згилямот тенк? Мда

Эрзянь нилькс: Почему Инешкипаз дал Человеку имя Эрзя? / Мекс Инешкипазось лемдизе Ломаненть Эрзякс? Эрзянь ават. Эрзя - это Житель, Живущий, Живой от слов "эрямс" - жить, "эрямо" - жизнь. / Эрзя - те Эриця, Эрий, Эри "эрямс" ды "эрямо" валтнэстэ.

Эрзянь нилькс: Изображают ли эрзяне Творца на иконах? / Артокшныть-арась эрзятне Инешкипазонть чаманзо-рунгонзо лаз ланга? Арась. Нет. Эрзяне делают только Знак Инешкипаза - Солярий. / Эрзятне тейнить ансяк Нишкепазонь-Чипазонь Тешкс.

Erzyany-rasyke: символ эрзянской вери восьмиконечная звезда, 4 стихии, 4 периода жизни в физическом теле, философия таково семь тел человека и все связано с бесконечностью инеялт -эрьме вселенский разум, еще эрзяне не рисовали лиц божеств и не делали идолов были знаки тёшкст, вийтёшкст, к стати слово вышивка-викшнемс от слова вий-тёшкт-шкинемс. а икон не было.

chuvashon_erzja: Основы этнической природной истинной религии чуваш Турăç полностью совпадает с Эрзянь пазнэнь Кемема ! Думаю не случайно. Я рад узнать это!

Эрзянь нилькс: chuvashon_erzja пишет: Основы этнической природной истинной религии чуваш Турăç полностью совпадает с Эрзянь пазнэнь Кемема ! Думаю не случайно. Я рад узнать это! Сюконян.

profi: chuvashon_erzja пишет: новы этнической природной истинной религии чуваш Турăç полностью совпадает с Эрзянь пазнэнь Кемема ! Думаю не случайно. Я рад узнать это! в истории написано,что когда булгарцы переходили на исламскую веру чуваши не приняли этой веры переселились через волгу к одноверцам эрзянам поэтому и такое сходство

chuvashon_erzja: «Масторава» эпосcонть (Ушодокссонть) ,кода эзизь содакшно сисем покштятне мезде кевксни Пазнармунесь,истя сёрмадозь : "Чарькодекшнизе тейтерь-тякинесь, Тейтерь-тякинесь, бояравинесь" - те кие Эрзянь Кемемасонть?

Эрзянь нилькс: chuvashon_erzja пишет: «Масторава» эпосcонть (Ушодокссонть) ,кода эзизь содакшно сисем покштятне мезде кевксни Пазнармунесь,истя сёрмадозь : "Чарькодекшнизе тейтерь-тякинесь, Тейтерь-тякинесь, бояравинесь" - те кие Эрзянь Кемемасонть? Пазнармунесь эли Тейтерь-тякинесь?

chuvashon_erzja: Эрзянь нилькс пишет: Тейтерь-тякинесь Кие Тейтерь-тякинесь?

Эрзянь нилькс: chuvashon_erzja пишет: Кие Тейтерь-тякинесь? Тейтерь-тякинесь - те аволь Кемемань персонаж. Те эрзянь эрямосто кой. Зярдо эрзянь покштятнэ арсекшныльть-тейнильть, тевесь аволь капшавикс ульнесь. Тень пингстэ ярстнильть, симильть позадо. Каваниль эйсэст Атянь Эземстэ покшке тейтерне-тякине.

Erzyany-rasyke: chuvashon_erzja пишет: Масторава» эпосcонть (Ушодокссонть) ,кода эзизь содакшно сисем покштятне мезде кевксни Пазнармунесь,истя сёрмадозь : "Чарькодекшнизе тейтерь-тякинесь, Тейтерь-тякинесь, бояравинесь" - те кие Эрзянь Кемемасонть? Сисем покштят ды седи тов, это явленный физический мир , тонкий мир восьмой это все веси мезесь неяви , мезесь ансяк маряви, абсолют, философия эрзян не отличается от философии многих народов, а современные аврамистические религие это антидуховное рабовладельческое сооружение базой для которого были эгипет и прочие цивилизации где человека царя в ранг живого бога ставили , они все призывают рабскому преклонению перед правителями, не развивают духовность а порабощают ее, раб не стремится к свободе потомучто он знает что его удел страх и подчинение, ))

VIKAY: Erzyany-rasyke пишет: Для лучшего понимания эрзянской религии не помешало бы, если бы некоторые эрзяне, например, предоставили образцы своего общения с Инешкипазом и Масторавой (в каких-нибудь ситуациях). Те Озолманть мон сёрмадыкшныя васенце Раськень Озксонть ютавтомадо мейле, инескеть ютавтынк рузокс Балтиянь оянок туртов монь эсинь шкам арась! Инешкипазонтень пшкадема Инешкипаз, Вере Чипаз, мон течи пшкадян Тонеть. Оймем штавтса прок ансяк чачозь эйде икелеть. Ули мелем панжомс оймем, евтнемс Тонеть седейризксэм: Кода ёмси, кода кулы тиринь раськем, чачом келем. Кодамо сюдовкс-апаро, кундызе эрзянь Раськенть, Кона допрок емавтызе тонь казненть, чанстенть-келенть. Кумажава пежетьс совась раськем икелеть, Апак визде сон емавты Тонь Ине эрьменть. Весе эрзянь ломантне икелеть, кумажава чумочис совасть. Репештятнень, Ине Маартнэнь ней сынь а ванстыть, Покштятнень лемест а кундсить, Озкст а ютавтнить. Яла вешнить лия Пазт сынь, Тонь леметь стувтыть. Эсь превсэст сынь тунь а эрить, урекс пряст ловить. Маралят, марават ней уж Масторсонок а чачнить, Эрзянь валдо ойме ломантнень уре эрзятне свал покордыть. Тонеть кемеманть, Тонь койсэ-лувсо эрямонть, Апаро тевекс ловить. Инешкипаз! Вере Чипаз, энялдан мон Тонеть, Энялдан тиринь Раськем кис, нолдык чумочинзэ, Лездак раськентень панжомс икелечинь валдо кинзэ. Эрзянь келесь свал гайгезэ, эрзянь эрямолувось вельмезэ, Тонь лемесь, ды тонь Чанстесь нильксэкс-штатолокс тенек улезэ! Паз, чангодть! Паз, чангодть! Паз, чангодть!

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: Инешкипаз, Вере Чипаз, мон течи пшкадян Тонеть. Оймем штавтса прок ансяк чачозь эйде икелеть. Ули мелем панжомс оймем, евтнемс Тонеть седейризксэм: Кода ёмси, кода кулы тиринь раськем, чачом келем. Кодамо сюдовкс-апаро, кундызе эрзянь Раськенть, Кона допрок емавтызе тонь казненть, чанстенть-келенть. Кумажава пежетьс совась раськем икелеть, Апак визде сон емавты Тонь Ине эрьменть. Весе эрзянь ломантне икелеть, кумажава чумочис совасть. Репештятнень, Ине Маартнэнь ней сынь а ванстыть, Покштятнень лемест а кундсить, Озкст а ютавтнить. Яла вешнить лия Пазт сынь, Тонь леметь стувтыть. Эсь превсэст сынь тунь а эрить, урекс пряст ловить. Маралят, марават ней уж Масторсонок а чачнить, Эрзянь валдо ойме ломантнень уре эрзятне свал покордыть. Тонеть кемеманть, Тонь койсэ-лувсо эрямонть, Апаро тевекс ловить. Инешкипаз! Вере Чипаз, энялдан мон Тонеть, Энялдан тиринь Раськем кис, нолдык чумочинзэ, Лездак раськентень панжомс икелечинь валдо кинзэ. Эрзянь келесь свал гайгезэ, эрзянь эрямолувось вельмезэ, Тонь лемесь, ды тонь Чанстесь нильксэкс-штатолокс тенек улезэ! Паз, чангодть! Паз, чангодть! Паз, чангодть! Пек вадря озолмась! Сонзэ ёвтызе Раськень Озксонть ютавтомстонзо Прокань Коста атясь. Минь мартонзо тонавтнинек сонзэ, анокстынек, кода седе парсте сон гайгезэ. Койсэм, лиссь пек парсте. Ломантне пшти мельсэ кунсолызь...

VIKAY: Эрзянь нилькс пишет: Пек вадря озолмась! Виде те Озолмась лись монь ойместем знярдо васенце Раськень Озкстонть мейле туема шкастонть тусь пиземе ды мон совинь машинас сась те озолмась седей ризксэсь эрзянь раськем кисэ! Кецтнян видестэ теиде ёвтызь те озолманть! ЭРЗЯТ ЁВТАДО ТЕ ОЗОЛМАНТЬ СВАЛ ТЕ РАСЬКЕНЕК ИКЕЛЕ ЧИНЕК КАРШО! ПАРОНЬ АРСЕЗЬ ВЕСЕМЕНЕ ПУРГАЗОНЬ ВИКАЙ. ПАЗЧАНГОДТ ЭРЗЯТ ДЫ ВАЛДО ОЙМЕ ЭРЗЯНЬ РАСЬКЕНЬ ОЯТ !!

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: Виде те Озолмась лись монь ойместем знярдо васенце Раськень Озкстонть мейле туема шкастонть тусь пиземе ды мон совинь машинас сась те озолмась седей ризксэсь эрзянь раськем кисэ! Вадрядояк вадря!

VIKAY: Эрзянь нилькс пишет: Вадрядояк вадря! Сюкпрят! Озолмась те Инешкинть марто кортамось ойместе!!

vilkacis: Для лучшего понимания эрзянской религии не помешало бы, если бы некоторые эрзяне, например, предоставили образцы своего общения с Инешкипазом и Масторавой (в каких-нибудь ситуациях).

Эрзянь нилькс: vilkacis пишет: образцы своего общения Например: Раськень Озкс.

Эрзянь нилькс: Пример: см. Эйдень лемдема. / Наречение именем. Думаю, кто-нибудь переведёт.

Эрзянь нилькс: Существует ли в Эрзянь Кемема (Эрзянской Вере) посредник для общения с Инешкипазом-Творцом? Ули-арась Эрзянь Кемемасонть кияк, кона эряви Инешкипазнэнь пшкадемстэ-озномсто? Арась. / Нет. Эрзянину не требуется поп или иной служитель для обращения к Инешкипазу-Творцу. Эрзянтень а эряви бачкась эли диаконось Инешкипазонтень пшкадемстэ.

Эрзянь нилькс: Кто руководит эрзянскими общими молениями-озксами? Кие вети вейсэнь озкстнэнь? Общее моление ведёт Озатя или Озава, выбирающиеся для соблюдения рутуала моления. Вейсэнь (Раськень, Велень, Авань...) Озксонть вети Озатя эли Озава, кона кочкави озксонть ютавтомонзо.

Erzyany-rasyke: те а виде эрзятнень ульнесть озксветиест озатяст сфрьжаст. сынст веси чавизь знярдо христианизациясь сась локшо марто. Были или нет у эрзян жрецы были однозначно, они просто вели образ жизни мало чем отличающийся от остальных. просто на порядок выше остальных, эрзянских жрецов можно сравнивать с шаманами. Просто когда произошла насильственная христианизация в первую очередь убивали духовных лидеров и военных руководителей. Пожалыста очень осторожно относитесь к данной теме(((( Хватит уже и так наломали не мало дров. Марийцы и эрзяня имеют одинаковую на 80 процентов духовную культуру , вывод у марийцев есть жрецы и сейчас так же и у эрзян. Пазонь чансть весемене!

Эрзянь нилькс: Erzyany-rasyke пишет: Хватит уже и так наломали не мало дров. Те мезе? Лия ломанень мелень кардамка? А чарькодеви мелеть, ялгам.

VIKAY: Erzyany-rasyke пишет: Те мезе? Лия ломанень мелень кардамка? А чарькодеви мелеть, ялгам. Те а мелень кардамка а арсемка парынестэ эрзятнень ульнесть свалшкань Озатяст Сырьжаст! Васняяк христосонь стада ваныцятне сынст чавнызь ды теде арсицяломанесь чарькоди а рузонь содыйтнень манчемкаст а эрявкшны тенст пек кемемс арседе парынестэ!

Эрзянь нилькс: Инечи марто, эрзят! / С Великим Днём, эрзяне! Инечистэнть минек сэрдятне тешкстнесть од иенть ушодоманзо. / В Великий День наши предки отмечали начало нового года.

Erzyany-rasyke: Эрзянь нилькс пишет: Что в имени Твоём? / Мезе Тонь лемсэть? Ине=Великий. Шки=шкитямс=творить. Паз=Бог. ИНЕШКИПАЗ переводится так ИНЕ - Великий ( ая, ое) ШКИ - ТВОРЕНИЕ ПРОИЗВОЛНОЕ ШКА - ВРЕМЯ У КОТОРОГО НЕТ НИ НАЧАЛА НИ КОНЦА, ПАЗ ПРЯВТ+ АЗОР т и так ИНЕШКИПАЗ ( иногда в обиходе НИШКЕПАЗ) ХОЗЯИН ВЕЛИКОГО ТВОРЕНИЯ у которого нет и не начала ни конца. По мокшански ШКАБАВАЗ тоже хозяин творения просто мокшане 3 раза меняли веру были и мусульманами и християнами и свою веру почитали поэтому менталитет мокшан таков где удобнее туда и пойдем слабое этно-духовное самосознание у наших братьев(((((

VIKAY: Ламо уже кавтолдынек, Маризь Кемалень севинек, те виде, а эдь сон вадрятев ушодокшнось, археологтне , ламо мезе кекшить видечи а невтить, христосонь муизь улавонзо?, ялатеке тензе чекить, лпмо мезесь тееви минек тевсенть апак арсе, ламо кеж эрзятнень ютксо нет единства, зависть, готовы мы друг друга съесть, это и к сожалению у марийцев и у чуваш!

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: ламо кеж эрзятнень ютксо Викай,те а виде. Эрзятнень ютксо ули лад. Зяро вастневан эрзятнень марто - кежть а некшнан. Ансяк паро. Тень невти Эрзянь Инекужоськак Раськень Озксонть марто. Янксинек, тонеть эзь саво улемс эйсэнзэ. Кода эрзятнень а явтыть, кие лови прянзо эрзякс - сеть кундасть паро од тевскак - тееме лецтнема кеврунго Пургаз Инязоронтень.

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: лпмо мезесь тееви минек тевсенть апак арсе Мень тевде сёрмадат?

VIKAY: Эрзянь нилькс пишет: Сэвинек"? Сэвинек мон мартонзо свал кортнекшнян, знярдо вастневдян сон авась видестэ яки койкона патриотонок ланга, эряви теемс арсезь, комар нос чтобы не подточил рузне истя мерекшныть,

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: сон авась видестэ яки койкона патриотонок ланга Теде а содан. Ды лезэяк теньсэ а неяви тень. Эрзянь раськенть кис аштицятнеде ней аволь пек ламо. Секс, койсэм, ней шкатне истят, зярдо седе пек эрявить тевть, аволь ланга-лага "якамот". Монень истямо мель аштемась "якамотнень" таркас седе чарькодеви. Мерят, ютко шкат арась. Мезть тейнят? Важодят? Мекс чатьмонят Пургазнэнь кеврунгонть стявтомадонзо? "Эрзянь Мастор" кулялопанть пекстамодонзо? Мелеть тень коряс эзия некшне косояк. Сон арась?

VIKAY: Эрзянь нилькс пишет: сон авась видестэ яки койкона патриотонок ланга тон чарькодить мезень кувалма сонзе покурдызь ды мейле Утяшев мерсь тензе кармат кургот автнеме пенсияс дяк а лисят редакциясто пандтядызь "Чилисемасто" сонзе содамочись пек а саты ды теде мелькужосонть а кортатанок знярдо вастовдано кортнесынек , мезе лись!!

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: Утяшев мерсь тензе Те "мордвань" апаро тевтне, аволь эрзянь. Мон истя лован. "Мордватне" - аволь эрзят. Те од раське, конань гентнэ эрзянь ды мокшонь, ансяк мелесь рузонь, ды келеськак.

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: Маризь Кемалень севинек, те виде, а эдь сон вадрятев ушодокшнось "Сэвинек"?

VIKAY: VIKAY пишет: Викай,те а виде. Эрзятнень ютксо ули лад. Пек арась, Инескем ((( Мон эзинь молеве Раськень Озксов секс мекс савсь кекшнемс тень омбо Масторсо Азербайджансо колмо ковт, эрзятне ( видестэ меремс мордва ойметне) микшнимизь властьнене савсь кекшемс, те авуль весть ульнесь, яла теке Инешкипазось мартон ды властьнене а тапаван.

Эрзянь нилькс: VIKAY пишет: видестэ меремс мордва ойметне) Сестэ чарькодитинь. Арась лад "мордватнень" ды эрзятнень ютксо. Те виде. "Мордва" раськенть кастызе империясь. Мейсь - чарькодеви.

VIKAY: Эрзянь нилькс пишет: Теде а содан. Ды лезэяк теньсэ а неяви тень. Эрзянь раськенть кис аштицятнеде ней аволь пек ламо.[/quot Мон тенде макстнить информация Кавказ центр порталсонь ды бакунь газетатнесэ, сёрмалинь коми народ порталскак. Пургаз Покштянтень кеврунгонь стявтомась те Пазонь тев, ды лисезе те изнявкс карми Покш, монь тевен авуль пек парт улить тувталт содан Инешкипазось мартом ды весемезе идевэвстнень сравсынь вакстон. Важодян середиця марто, чапан-пурнан эрзянь шкинема ды пичкавтома койтненеде содамочи, эрзянь содамотёшкстнеде ды пурнан витнянь эрзянь раськень пазне кемемась, валкс косо кармить веси минек покштитне ды сынст ютавтома лувось тень веси эряви сермадос на теологической духовно-философской основе важодемвксем 50% ламос веси анок.Сюкпрят! Пазонь чансть весемене!

chuvashon_erzja: Мон эть аволь эрьзя,секс арсинь те валось кемемань юрт пельде . Чумом нолдык,мон литературной эрзянь келенть аздаса,згилямот - те валось рузкс кода ютавтови?

Хамза: Шумбрачи! Хотел бы ответить по поводу рабства в Авраамистических религиях,так как являюсь мусульманином.В исламе нет духовенства,как не было его и в христиантсве и иудаизме,но некоторые люди находили соблазн в том,чтобы использовать силу людей объединенных верой в Творца,в достижении совсем других меркантильных целей.Поэтому они изменяли религию единобожия,так чтобы человек был рабом людей,которые находятся у власти.Мусульманин преклоняется только перед своим Создателем(было бы глупо зазнаваться и не признавать всемогущество своего создателя),мусульманин не заискивает и не унижается перед власть имущими и теми кто сильнее,если он это делает,это позор его как личности.Мусульманин имеет честь обращаться к Всевышнему когда захочет,без посредников и икон,так как они придуманы для того чтобы уводить от Бога. В чем то Ислам даже ближе к Эрзянской религии,чем Христианство,его люди с веками совсем извратили и сделали действительно религией рабства.Насколько я знаю среди Эрзян тоже были мусульмане,до христианской экспансии.Ведь у Эрзян был союз и тесные отношения с Волжской Булгарией и некоторые Эрзяне роднились с татарами.Не знаю правда ли,но я слышал,что даже сын Пургаза,взял в жены ханскую дочку.Мусульмане не отдают своих дочерей за иноверцев,значит,сын Пургаза был мусульманином или принял Ислам.

Танюш: Эрзянь нилькс пишет: "Мордва" раськенть кастызе империясь. Мейсь - чарькодеви. Чаркодеви ней, пек чаркодеви. Раськень Озкс необходимо возродить в первозданном виде без мордовских развлекаловок, извращающих саму суть эрзянской Веры. Это первостепенная задача.

Терюшань Сергу: Танюш пишет: Раськень Озкс необходимо возродить в первозданном виде без мордовских развлекаловок, извращающих саму суть эрзянской Веры. Это первостепенная задача. Это основа, Танюш права, мы должны возродить свой настоящий эрзянский Раськень ОЗКС

virjaz: Терюшань Сергу пишет: Танюш пишет: цитата: Раськень Озкс необходимо возродить в первозданном виде без мордовских развлекаловок, извращающих саму суть эрзянской Веры. Это первостепенная задача. Это основа, Танюш права, мы должны возродить свой настоящий эрзянский Раськень ОЗКС Этот вопрос можно решить 10 июля. То что, РАСЬКЕНЬ ОЗКС - не эрзянский, это факт.

Танюш: virjaz пишет: Этот вопрос можно решить 10 июля. Вот и давайте решим)))

жабинович: Да удивительное рядом...еслиб я не знал что речь идет об Эзрянах, то прочитав принципы вашей веры решил бы что вы Караимы - это наиболее древняя ветвь Иудаизма, свободная от последующих наслоений, формальностей и"додумок" последующих поколений...Не знаю как вы к этому отнесетесь - но мне объективно приятно видеть что ваш Народ находится гораздо ближе к истинной (с моей тз) вере в истинного Бога, чем например христиане.

mialta: Добрый день! Хотелось бы знать, каковы эрзянские обряды при посещении родных могил на кладбище. Какие творят приношения? Когда, как часто посещают кладбища (т.е. существуют ли аналоги православных родительских суббот и т.п.?) Спасибо.

BAIRON: Здравия всем! Тема что заглохла? Неужели не кому не интересна ВЕРА предков?! Вопрос, все что я на форуме видел это сопоставление Эрзя и Словян, но уже после крещения, каковы были отношения до крещения? Какова разница между исконной верой Эрзян и ведической верой русских, к примеру Есть ли какие то священные книги? заранее благодарю!

BAIRON: http://s56.radikal.ru/i151/0910/3a/3a506ca3ecae.jpg

Терюшань Сергу: Виряз, а мне твои мысли нравятся..

virjaz: Терюшань Сергу пишет: Виряз, а мне твои мысли нравятся.. А сколько их у меня еще .....!!

Терюшань Сергу: Буду признателен, если они за эрзя народ, уже пора!!

Эрзянь нилькс: Удомань икеле озолма. / Молитва перед сном. Инешкипаз, уды Чипаз! Тон, неицясь, кода тикше касы, Тон, марицясь, кода пеште панжи, Неемак, марямак, Ванстомак, идемак Ормадо, тармодо, Эрьва мень апародо, Макст тень вийть, превть, шумбрачи. Макст тень сэтьме матедевема, Маней онт, Превень оймавтома, Рунгонь шумбралгавтома. Паз чангодть!

Танюш: ПАЗ ЧАНГОДТЬ! Было бы замечательно собрать молитвы в молитвослов - это было бы полезно и удобно)) Вот такая мысль появилась.

Эрзянь нилькс: Танюш пишет: Было бы замечательно собрать молитвы в молитвослов - это было бы полезно и удобно)) Вот такая мысль появилась. Кундак те арсаматевентень.

Василиса: Эрзянь нилькс пишет: Может ли Человек-эрзя замолить свой грех? Кажется, я внимательно прочитала эту тему. Но не нашла ответа на следующий свой вопрос-Какие грехи в эрзянской вере считаются самыми тяжкими?

Эрзянь нилькс: Василиса пишет: Какие грехи в эрзянской вере считаются самыми тяжкими? Думаю, как и у всех других народов. Те же. Но пока никто этот вопрос не исследовал в этом плане.

chuvashon_erzja: Эрзянь нилькс пишет: Василиса пишет: цитата: Какие грехи в эрзянской вере считаются самыми тяжкими? Думаю, как и у всех других народов. Те же. Но пока никто этот вопрос не исследовал в этом плане. Предложу в качестве ознакомления тяжкие грехи чувашской исконной религии. Семь смертных грехов: 1) Предание забвению Турă и заветов предков; 2) Убийство невинного человека; принесение человеческих жертв; 3) Слепая вера в выдуманные кем-то учения; 4) Паразитирование на природных и человеческих ресурсах; 5) Исполнение богопротивных черных ритуалов, вхождение в храмы, оскверненные занесением трупа или праха; 6) Поклонение, задрав заднюю часть тела против неба; 7) Подмена себяобожанием любви к Турă; P/s Чувашское Турă на эрзянский можно перевести -Инешкипаз.

Василиса: chuvashon_erzja пишет: 1) Предание забвению Турă и заветов предков; 2) Убийство невинного человека; принесение человеческих жертв; Эти два первых пункта очень понятны, а вот уже начиная с третьего-слепая вера в выдуманные кем-то учения-неужели здесь кроется столько опасности, что его причислили к тяжкому греху?

chuvashon_erzja: Василиса пишет: неужели здесь кроется столько опасности, что его причислили к тяжкому греху? Это близко к "не создавай себе кумиров". Заветы наших предков имеют до того обширный опыт, что чьи-то выдуманные учения или толкования(секты, тайные общества и пр.) не принимаются исконной религией - грех. Даже на современном этапе(этап высокой грамотности людей) Вы можете видеть, что слепая вера ведет к деградации личности -реальная опасность. Я напишу Вам свое понимание, которое может отличаться от официального толкования грехов. 4) Нельзя жить, как паразит, в том числе просить милостыню, показывая людям свои увечья, болезни, оборванных детей и т.д. Человек рожден по образу и подобию Создателя и это образ нельзя ронять так низко. 5) Умерших людей надо хоронить на кладбищах. Нельзя использовать какие-то человеческие части умершего человека для ритуалов. Некоторые религии эти части трупов называют мощи... 6) Голова свободного человека исконной веры при обращениии к Богу не может быть опущена ниже пояса(зада)-это должно быть противно верующему и выглядит не пристойно. 7) Думаю комментариев не требует, это намного хуже гордыни. Это мое личное понимание, основанное на своем жизненном опыте. Мои родителеи и предки- все исповедовали исконную чувашскую религию. И еще: Отпущение грехов на земле не дано никому. Не надо грешить , нечего будет отпускать.

Василиса: chuvashon_erzja пишет: Это мое личное понимание Спасибо. В этих семи пунктах целая философия жизни. Как жаль, что в эрзянской религии нет такой классификации. Кто знает, если бы были перечислены каноны того, что нельзя, возможно и более дружными и терпимыми мы стали друг к другу.

Мидянь Оло: Василиса пишет: Как жаль, что в эрзянской религии нет такой классификации. Можно предположить, что исконные религии во многом схожи. Я родился в эрзянском селе, где около 300 лет вместе живут эрзяне и чуваши. Во многом религиозные традиции схожи- это отмечали в своих приветственных речах на Раськень Озкс 2007 Инязор и известный скульптор Чуваши (профессор чувашской исконной веры) Ф.Мадуров. Полагаю, что в исконной эрзянской религии есть подобные понятия и их кто-то восстановит и здесь разместит. Я уже где-то здесь размещал, но для информации повторю еще раз заповеди чувашской исконной религии: Девять заповедей: 1.ЧТИ ПРЕДКОВ СВОИХ. ПУСТЬ ИМ НИКОГДА НЕ БУДЕТ СТЫДНО ЗА ДЕЛА ТВОИ. 2.ДОЖИВИ ДО ПРАВНУКОВ. ПУСТЬ ОНИ ЗАПОМНЯТ ТЕБЯ ДОБРЫМ, МУДРЫМ, СПРАВЕДЛИВЫМ. 3.ДЕТЕЙ РАСТИ В РАДОСТИ И КРЕПКОМ ТЕЛЕ. ЛУЧШЕ ТЕБЯ ЭТОГО НИКТО НЕ СДЕЛАЕТ. 4.РАДУЙСЯ ВНУКАМ. ПОСТАРАЙСЯ ДАТЬ ИМ ТО, ЧТО НЕ СМОГ ДАТЬ ДЕТЯМ. 5.ДАЙ ДЕТЯМ ЛУЧШИЕ ЗНАНИЯ. СДЕЛАЙ ДЛЯ ЭТОГО ВСЁ ОТ ТЕБЯ ЗАВИСЯЩЕЕ. 6.НАЙДИ СВОЮ ПОЛОВИНУ. ПУСТЬ ЕЁ ГЛАЗА ВСЕГДА СВЕТЯТСЯ ВОСХИЩЕНИЕМ ТОБОЙ. 7. ВЫРОСШИМ ДЕТЯМ ПРИГОТОВЬ ОТДЕЛЬНОЕ ЖИЛИЩЕ. ЭТО ТВОЙ ДОЛГ. 8.УКРЕПЛЯЙ ЗДОРОВЬЕ. ТВОЁ ЗДОРОВЬЕ – ДОСТАТОК СЕМЬИ, КРЕПОСТЬ РОДА, СИЛА НАРОДА. 9.ОБЕРЕГАЙ ПРИРОДУ. ПОМНИ, ТЫ ЧАСТЬ ЕЁ, ДА БУДЕТ ТАК! В принципе, я полагаю, это не только религиозные заповеди -это итог огромного жизненого опыта наших предков - по сути культура...

volgin Andrei: Василиса, пожалуйста, не торопитесь с выводами. Все есть. chuvashon_erzja сермады: 4) Нельзя жить, как паразит, в том числе просить милостыню, показывая людям свои увечья, болезни, оборванных детей и т.д. Человек рожден по образу и подобию Создателя и это образ нельзя ронять так низко. По данному поводу у эрзян есть старинная народная сказка "Сюпав Ништей" (Богатый Нищий) в которой п.4 представлен как нельзя лучше. По другим пунктам тоже можно поискать ответов в народной мудрости. Уверен, что-нибудь найдется. Проблема только в кодификации. То есть извлечь и расставить все по своим полочкам.

chuvashon_erzja: volgin Andrei пишет: Все есть. Согласен. На текущий момент все народы работают над Старением своих Мифов, Легенд и пр. Может не очень хорошее слово "Старение", другими словами:без древней религии, легенды происхождения в глобальном мире выжить очень сложно. Чем древнее Легенда или Миф, тем весомее считается вклад этноса в общую культуру государства, соответственно вес этноса в политической жизни. Во многом по этой причине сейчас поспешно празднуют "тысячелетия" городов и пр.

Василиса: volgin Andrei пишет: у эрзян есть старинная народная сказка "Сюпав Ништей" Да. Именно в сказках, былинах, преданиях и кроется народная мудрость. Андрей, где можно прочитать эту сказку?

Инзейне1: А меня мой земляк ,мальчик ,учащийся духовной семинарии,увидев мои фото с Озкса ,назвал предателем Христьянской веры.Мне было очень обидно.

Эрзянь нилькс: Инзейне1 пишет: назвал предателем Коёндо ансяк а лемдить эйсэнек апаро валсо... Эрзякс а шожда Рузмасторсо улемась... Мезеяк. Цидярдтано.

Сыресь Боляень: Инзейне, иля покордаво, цёракась а содыяк, паряк, кода умок, кие кармавтозь, кие манязь, а кие - чевте прякань кис, полавтызь покштянь пазонтень кемеманть васолдо кандозь кемеманть лангс... Содаволь, арсезевевель, кие ды кинь миизе...

Маол: Да, сонзэ тосо тонавтыть истя, ней сонзэ тонавтнемань заведениясь пек престижна, поптнэ джипсэ арднить. Кодамояк бизнес а эряви, гос-вась максни тениск образованиядо седе ламо "средстват". Ней церькватне касыть прок пангт пиземеде мейле

Инзейне1: Сюкпря ,паро ялгат,весе чаркудинь .

Маол: Сырнень валт "В принципе, я полагаю, это не только религиозные заповеди -это итог огромного жизненого опыта наших предков - по сути культура..." Да...точно, кто в сёлах живёт - знает как прекрасно видно каждого человека, виден его грех - видна расплата за него, всё на виду. Естественно предки прекрасно всё это знали.....но характер нашего народа, может быть,такой, что пытаемся забыть былое, считая его недостойным, думая, что предки глупее были, а мы сейчас лучше..и.тд. А ведь мудрость нужно бережно хранить и пользоваться ею. Мне грустно было, когда я узнал, что бабушка сожгла рукописи пра пра деда...давно уже правда, конечно никого не виню, об этом не может быть и речи, но всё-таки я считаю, что нужно хранить мудрость, пусть даже там ничего особенного не было, но в любом случае интересно-же посмотреть как пра пра дед мир воспринимал. Например, смотрел передачу, калмыки знают предков до 10 поколения, даже их характеры знают, примерную внешность, чем занимались.....вот, что значит память предков. Смотрел передачу, как евреи в израиле хранят свои знания ещё допотопных времён, тщательно охраняют их как секретное оружие, куча специальных людей следят и работают над ними...да, россия, да , вечный бардак, как экономический, так и духовный...но считаю, что надо быть сильнее всех этих "внешних раздражителей".

chuvashon_erzja: Маол пишет: Смотрел передачу, как евреи в израиле хранят свои знания ещё допотопных времён, тщательно охраняют их как секретное оружие, куча специальных людей следят и работают над ними Проблема документальных архивов касается всех россиян. Если подойти к этой проблеме строго, то может оказаться, что подлинные документы сохранились где-то со времени Екатерины 2, даже от Петра1 почти не найти -все перепись. За этот период Вы имеете шанс найти свою родословную -это 5-6 поколение по мужской линии. У чуваш родственниками считаются до 6 колена, 7 колено -условно называются "чужие", т.е. можно заключать браки. Я периодически знакомлю своего сына с именами его дедов и прадедов до 6 колена, чтобы он представлял древо рода по мужской линии. Надеюсь он эти знания передаст моему внуку в свое время.

volgin Andrei: Позволю себе немного не согласиться. Если этот тезис касается сказки "Сюпав Ништей", то сказка взята из книги 1883 года рождения. Тогда и речи о возрождении(или воссоздании) эрзянского этноса не было. А если тезис касается празднования 1000-летия Елабуги, то основание города и его "тюркский" след наслаивается на древние финно-угорские поселения. Почему, потому что..... (как говорит Шаймиев ) до прихода на территорию современного Татарстана племен, основавших Волжскую Булгарию там жило финно-угорское население- факт. Другое обстоятельство: Города ЕлаБУГА, БУГульма,БУГУруслан географически находятся на условной линии-оси. Население данных городов (Бугульма и Бугуруслан в большей степени, Елабуга-в меньшей) имеет в своем составе и "финно-угорский" (вернее подзабытый ЭРЗЯНСКИЙ) элемент. И потом, в названии городов на слух "пробивается" что-то древнее изпокон веков идущее. Например: (Елабуга=ЭЛЭ+БУКА, Бугульма=БУКА+УЛЕМА(или УЛЬМА), Бугуруслан=БУКА+АРСА(ЭРЗЯ)лан). Василиса, а сказку я выложу на форуме, немного позже. Вам на каком: Эрзянском или Русском языке? Следите за сообщениями в теме.

Василиса: volgin Andrei пишет: Вам на каком Моне эрзякс.

chuvashon_erzja: volgin Andrei пишет: Позволю себе немного не согласиться. Похоже неверно меня поняли. Я о другом- надо искать свои корни и самим писать свою историю.

volgin Andrei: Эрясть-айшсть атят бабат кавто ломать: Атянь бабань ульнесть колмо цераст. Баба прась-кулось, атя кадовсь колмо церанзо маро ськамонзо. Атя кармась Христа ради пурнамо. Пурнась, пурнась, сюпалгадсь. Сон пурнамонзо сюпалгадомонзо мейле як эсе каднок. Церанзо, покшсто касозь, кармасть тятятест кортамо: тятяй кадык ней пурнамот: ломань юткс виськс тенек лисеме; ломать лангсонок и пейдить и севныть эснэнек. Атя а кунсолы эснэст: оршасазо эсензэ ташто весе панкс потсо суманензэ, лиси пурнамо. Сон озы эсензэ вечкема тарказонзо сэдь пес. Ки а юты, эрьва кинь кедьстэ Христа ради веши. Атя церанзо урьвакстынзе: экшезэст купецэнь тейтерть сайсь…. Вана кулось атя. Эйдензэ-какшонзо, кода сюпав ломанень калмамс эряви, сонзо истя калмизь. Калмамодо мейле урьванзо сонзо суманензэ саизь да капста пирес пужалакс теизь. А содан зняро иеть сонзо суманензэ истя пужалакс аштесть. Сынь весть поводезь таркастост, бульшутком, наксадозь масторов прасть. Ве урьвасть мольсь пире ушов ертомаст кисэ. Ансяк ваны суматнень алост пандятнень юткос сырнень ярмакто ацазь ацазь. Сон не ярмактнэнь пурнынзе да, кудов кандозь, весе семияст туртов невтинзе. Ков, мерить, тейсынек ней не ярмактнэнь? Покш урьвасть мери: ванна сесэ, сесэ сыре поп эри. Се попонть кевкстемензэ молемс эряви: сон евты тенек, месть не ярмактнэ марто теемс. Мольсть се сыре попонтень. Ван истя истя, мерить, бачка: минек тятянок Христа ради пурнась; сон пурнамонзо эсе кадт куломазонзо: кулось как эсензэ вечкема таркасонзо сэдь песэ, кедензэ Христа ради вешеме вентезь. Сонзо ташт суманензэ кадовсть. Не суматне весе панкс варя потсо ульнесть. Саинек да суматнень капста пирезэнек пужалакс теинек. Суматне бульшутком пиземеде да ловдо наксадозь масторов кавто пандя юткс прасть. Ве урьванок ертомост молекшнэсь да эзинзэ ерт: алост ламо сырнень ярмак муйсь. Не ярмактнэ суматнесэ панкстнэ ало пандозь ульнесть несак. Суматне кода наксадсть, панкстнэ перьгедезь, ярмактнэ певерсть. Ков ней тенек теемс не ярмактнэнь?-тонавтымизька, бачка паро чи. Сыре поп, судонзо кувалт кувать арсемадо мейле евтась тенст; тынь, мери, вана мезе тееде: сеть ярмактнэ лангс ава туво рамадо. Андодо, симдеде, эснэнзэ сеть ярмакстнэ маштомс. Кода ярмактнэ весе маштыть, тувонтень симеме, ярсамо илядо макстне. Ансяк ванодо мельганзо, месть карми тейнеме. Тусть сынь кудов, рамасть ава туво; кармасть эснеэнзэ андомо, симдеме. Таго зняро шкадо мейле туво лявксыясь: кандсь кемгавтово лявкс. Лявксонзо покшсто эсенз эйшка кайсть. Не ярмактнэ майшсть. Кода ярмактнэ майшсть, мезеяк эзть рамсек тенст симеме, ярсамо: вачодо кирдсть эйсэст. Тувотнень пекест вачсть, симест как сась, симемс, ярсамс тенест а мезде. Сыре туво ванось, ванось, эсензэ лявкстонзо ярсамо кармась. Икеле ве лявксонзо сестизе; мейле вейкест вейкест мельга кемгавтовонеск сестинзе. Сестямодость мейле лись кардайстэ да тусь таков. Атянь церанзо весе семиянек мельганзо. Ваныть-туво калмазэрь лангс тусь. Сон, тов молезь, калмазэренть ланга якась, якась, тятяст калмо лангс лоткась. Калмазэрьгант якамстонзо, эрьва калмо лангс лотки да никсесазо. Тятяст калмонзэ никсесь, никсесь, кундась пильге пе ендо чувомонзо. Кода кандолазтнэ видс чувовсь, сынст цяторсо штавтынзе. Тятяст каподизе пильгеде да кандолазтнэ потсто таргизе. Ваныть-тятяст живой ломань кондямо, апак наксадт ашти. Туво сонзо пильгеде одов каподизе да калмазэртнень перька колмост чиезь ютась. Мейле тятяст ускизе эсензэ вечкема тарказонзо сэдь пес. Сон тосо атянь, пекензэ сезезь, седеензэ таргизе. Седеенть сускозь кавтов лазызе да сестизе. Кода седеесь пеенз ало мерькавсь, истямо апаро, истямо а вадря чийне лись, нак малас аштемс апаро, стака теевсь. Народ, народ промс, страсть зняро! Кевькс човаркс туиксэнь тувось атянь сеск ловажа пакерень пес сестизе. Сестямодонзо мейле рек-рек-рек! Тейни; секень ванок, живой ломаньс педи. Живой ломаньс педямось эзь педяк; кармась таркасонзо велямо. Велясь, велясь, мастор алов чувсь.(Взято из......этнографического сборника 1883)

Василиса: volgin Andrei пишет: Эрясть-айшсть атят бабат кавто ломать Интерессная сказка. Сюжет действительно подходит под п.4-Нельзя жить как паразит, в том числе просить милостыню, показывая людям свои увечья, болезни, оборванных детей и т.д. Заработанное таким образом добра не принесёт.

Эрзянь нилькс: ДРЕВО ЖИЗНИ В каждом человеке заложена эволюционная система. Эрзянская религия учит, что бог (Инешкипаз—отец, Анге патяй (богородица)—патяй, т.е. старшая сестра, а человек, неважно мужчина или женщина—любимое дитя Бога, а женщина еще и Анге патяй,— покровительница рожениц. Нечто подобное находим и в учении Иисуса Христа: «Я сказал: Вы—боги, и сыны Всевышнего- все Вы». Эти слова противоречат рабской философии православия и подкрепляют древнее зооастрийское учение. С далекой древности наши предки научились определять Древо рода и древо человека, несущие энергетические центры по оси Мира, восходящие к Богу, и с нисходящие к предкам. Заложены они в человеке под магической цифрой 7, священных центров и тройственной системы бытия: Пазонь Чи, Эрямо Чи, Тона Чи. От активности этих центров зависит поведение человека и деятельность целого этноса. Дисциплинировало поведение человека и он восходил по энергетическим центрам к совершенству разума, приближал себя к Богу или, наоборот, нисходил на нет. Если у личности задействована потребность к получению знаний, энергетические центры от состояния спячки активизируются, меняется и его поведение, меняются интересы. По современным определениям (вийпетат), места, т.е.чакры определяются с половых органов, живота, груди, сердца, шеи, лба и центра завихрения волос—семь энергетических центров, чакр. Поведение человека определяется по его потребностям: дворник, пастух, водитель, солдат, торговец, фермер, домохозяйка. Их духовный уровень стандартный. У этих людей активизируются нижние энергоцентры и интересы замыкаются животными потребностями: безопасность, питание, дом (квартира), размножение, деньги. Чем сильнее активизируются энергоцентры, тем индивидуальнее личность ,его способности и интересы. Работоспособность вышестоящих чакр способствуют влиять на физический мир. К ним относятся техническая интеллигенция, руководители крупного бизнеса, военоначальники, политики. Четвертый энергоцентр выделяет людей подверженных подвижничеству, помощи людям, благотворительности. К ним относятся учителя, врачи, соцработники, пишущая интеллигенция. Пятый центр наделяет людей творчески одаренных, способных самовыражению, людей искусства: артисты, художники, композиторы, певцы, музыканты. Шестой центр из общества выделяет особо одаренных людей: вождей, духовников. И последний энергоцентр раскрывается редко, тем, кто по духовности приближен к Богу. Из древности известны имена просветителя зооастризма Зароатустры и легендарного царя эрзян Тюшти. По этим определениям можно судить об этносе в целом и о политике ведущего государства. Николай Аношкин По расшифровке магической графики эрзян часто повторяются цифры: 3, 4, 5, 6, 7 .

Олен: Хотелось бы знать,человек уже рождается с какой то уже более развитой чакрой или по жизни развитие идет какой то одной из чакр более чем других оставшихся?В зависимости от воспитания ,места и социального статуса.

Эрзянь нилькс: Инечинь вастома Эрзянь кезэрень койть-кирдат _______________ Инечинь васенце чистэ Бугурусланонь буень Сапожкина велесэ (Ней Оренбургонь ёнкс) эрси истямо кой. Велень тейтертне эсь юткстост весемеде паро тейтеренть мазыйстэ оршавтсызь. Те ули “Инечи”. Сон туи велеушов чилисема пелев ды козоньгак кекши. Лия тейтертне моразь сыргить велеванть “Инечинть” вастомо. Мартост саить пия ведра. Молемстэ морыть: Тейтерь-какат, тейтерь-эйдть, Боярават, азравкат, Мезень коряс минь сынек, Мезе тезэнь пурнымизь? Сень коряс ней минь сынек, Се ней минек пурнымизь, Пурнавинек тейтерь-эйдть, Минь Инечинь учомо, Мазычинень вастомо. Коёндо сы Инечись, Коёндо сы мазычись? Чилисема сон ёндо, Инешкипазонь пельде. Мазыйнестэ наряжазь, Парынестэ сон пурназь. Сы сон ашо палясо, Паля ланга руцясо, Сы сон парцей пацясо, Пулопесэ лентазо. Кецякавтсы веленек, Мазылгавтсы кужонок. Веленть песэ пия ведранть путсызь мода лангс, ушодыть эряза моро: Сак, сак, Инечи! Сак, сак, мазычи! Нишкепазонь тейтерезэ, Верепазонь кучовксозо. Вана ведра пиянок, Пештезь пия плошканок. Сюконятам пильгезэть, Симдятадызь пиядо, Кедьбезэнек сайтядызь, Велезэнек вийтядызь, Сисем чинеть кирдтядызь, Кавксоцестэ ильтядызь - Таго пиже лугава, Мазый цеця юткова. “Инечись” лиси каршост. Ансяк несызь, пиянть марто сыргить каршонзо ды морыть: Адядоя, тейтерь-эйдть, Инечинек неяви. Адядоя, азравкат, Мазычинек редяви. Каршозонзо листяно, Пия плошка кандтано, Пильгезэнзэ пратано. Мазый моро моратам, Кедьбезэнек сайсынек, Велезэнек вийсынек, Кецякавтсы веленек, Мазылгавтсы кужонок. “Инечинтень” кандыть пия кече ды весе сюконить пульзядо эрзянь коень коряс (вить пильгенть венстясызь удалов, пульзить, те кумажась тееви седе ало кершенть коряс, но модас ялатеке а токавтови) ды морыть: Бояравась Инечи, Азорава, азравка, Нишкепазонь кучовтке, Верепазонь вечкима, Пазонь пельде кучозят, Сисем чинеть нолдазят Мастор ланга якамо, Пуринеде симеме, Ирець пирянь саеме, Мазый моронь морамо. Неикая сюкпрянок, Симик пия плошканок, Кедьбезэнек кундака, Велезэнек адяка, Мазылгавтык веленек Кецялгавтык кужонок. “Инечись” симсы пия кеченть. Тейтертне кундыть кедте кедьс ды велявтыть мекев велев, сынсь морыть: Веле-сядо, кенярдодо! Вана сась ней учовксонок, Киштезь-моразь минь вастынек, Кедьбенеде минь кундынек, Минь велес-сядс ней ветинек, Кеняргавтсы сон веленек, Мазылгавтсы сон кужонок, Чилисема ёндо сась сон, Чивадгомав таго туи Пиже мазый сон лугава, Мазый цеця сон юткова. Инечинь таргонть перть тейтертне истя оймсить ды “Инечинть” марто якить кудосто кудос. Инечиде мейле таргочистэ (недлячистэ) “Инечинть” ливтьсызь. ИНЕЧИНЬ ИЛЬТЯМО Весе эрицятне ливтьсызь “Инечинть” чивалгома пелев велень ортанть видьс, седе тов паксяв молить ансяк тейтертне. Чить веле-ушосо теить олгонь губорь, конань мейле кирвазтьсызь. Тейтертне ильтямсто морыть: Нишкепазонь тейтерезэ, Верепазонь азравказо, Нишкепазось тонь кучинзеть Мастор ланганзо якамо. Сисем чинеть якавтыдизь. Сась ней шкат мекев туеме Эсь кудозот, эсь чинезэть, Эсь тарказот-эземезэть, Нишкепазонь путонь кудос Таго тиринь тонь тетятень. Кундакая кедьбезэнек, Адякая тон мартонок, Минек ютазь Инечинек. Нишкепазонть валгсь чинезэ. Чивалгомав ветятадызь, Пиже лугас ильтятадызь. Туят ниже лугинева, Мазый цеця юткинева. Иень перть ней тон кадсамизь, Омбонь те шкас ней тон а сат, Инечинь чис прят а невтят. Кода сы сон, омбонь те шкась, Пурнавтано, тейтерькакат, Мазыйнестэ оршнетяно, Ведра пия пештятано, Мазый моро серьгедтяно, Таго каршо вастатадызь, Велезэнек ветятадызь. “Инечинть” меельцеде каванясызь пиясо ды сюконить тензэ истя жо, кода вастомсто. Теде мейле тейтертне велявтыть велев. “Инечись” ськамонзо туи паксяв, моли сельмстэ ёмамос, велев сы шкань ютазь. Тесэ кадовикс ломантне морыть: Паро боярт лелянок, Боярават урянок, Инечиненть ильтинек, Мазычиненть кучинек Пиже мазый лугава, Мазый цеця юткова Нишкепазнэнь, тетянстэнь, Верепазнэнь, кучинстэнь. Нишкепазнэнь сон моли, Иень перть мекев а сы, Иень ютазь таго сы Чилисема сон ёндо, Кецякавтсы веленек, Мазылгавтсы кужонок. Х.Паасоненэнь сёрмадовкстнэнь коряс печатьс анокстызе Маризь Кемаль От редакции. Очевидно, заметили, что Инечи, древний праздник эрзян, не имеет никакого отношения к иудейской (еврейской) Пасхе. В свою очередь, Пасха никак не связана с именем Христа. Она возникла 600 лет до его рождения. По своему присхождению Пасха - это День освобождения евреев из-под египетского ига. Слово "пасха" не приняли эрзяне из-за его сексуального звучания. Благодаря ему, и сохранилось светлое, величественное слово - Инечи. "ЭМ" 25.04.2003.

Олен1: Эрзянь нилькс пишет: Инечинь васенце чистэ Бугурусланонь буень Сапожкина велесэ (Ней Оренбургонь ёнкс) эрси истямо кой. Монь сырькай меркшниль,что вишка шакане нейкшнесь инечи,сон велень ульцява яки.Сонзэ прясо мазы тветкалента,а платиязо розовой.Минек велесэ сестэ истямо жо наверна кой ульнесь

Эрзянь нилькс: Курок таго вейке эрзянь кой - Нармунень велявтома Чи. Те чинтень панильть ламбамо чапакссто "норовжорчкеть". Пек тантейльть!

Маол: http://uralistica.com/profiles/blogs/moksha-imja-boga Интересное обсуждение, в связи с которым интересно было бы размыслить над некоторыми вопросами: Мельников-Печерский, описывая религиозные верования эрзян и мокшан пишет, что эрзяне называют верховного бога Паз или Чампаз, мокшане - Шкай. Так вот: если с мокшанским Шкай(Оцюшкай, Шкабаваз) всё понятно, шкай - творец. А вот с эрзянским что-то не то. Что означает Паз? Что означает Чам? И почему ныне("Масторава") верховный бог именуется Инешкипаз или Нишкепаз(т.е из работ каких исследователей взято)? Отсюда видно, что вариант "Инешкипаз" несколько сближается с мокшанским вариантом. Основы эрзянской веры нигде не записаны, никаких священных текстов, закреплявших бы определённые положения - нет , отсюда единственным источником может быть лишь работы исследователей, этнографов изучавших некоторые аспекты остатков религиозных воззрений эрзи.

Эрзянь нилькс: Маол пишет: Основы эрзянской веры нигде не записаны, Вот мы и пытаемся их записать. Источниками, кроме перечисленных, могут являться и "Масторава" и "Эрьмезь" и другие фольклорные и художественные произведения эрзянской литературы. По крупицам нам нужно собирать этот материал. Маол пишет: Инешкипаз" несколько сближается с мокшанским вариантом. Это, может. мокшанский сближается с эрзянским? Мне представляется, что так. Так как мокшанский этнос, на мой взгляд более молодой, чем эрзянский. Я не специалист в этой области, но сравнение численности и дисперсности Эрзи, на мой взгляд, подтверждает больший возраст Эрзя народа.

мианажов: Маол пишет: Мельников-Печерский, описывая религиозные верования эрзян и мокшан пишет, что эрзяне называют верховного бога Паз или Чампаз, мокшане - Шкай. Я читал Мельникова-Печерского разов 10 и с первого раза пришел к выводу, на котором стою и до сих пор. Он царский чиновник, вел царскую политику на наших землях, которая уничижала коренные народы, особенно эрзян, земли которых основа российского государства. Поэтому описывая то, что удалось ему выудить при исследовании управляемого народа, он конечно же не преминул навести тень на плетень. Он не историк эрзянского народа, он тонкий фальсификатор нашей истории и верования в том числе. Наш народ имеет своего Бога - Паза - Инешкипаза. Это название мы услышали от своих предков. Чампас и прочие названия выдумки. Я помню от бабушки, был термин Чинь Паз. Но это не дневной Бог, а эрямо чинь паз, то есть Бог, которого ты знаешь при жизни. Эрюш правильно пишет, что наша задача описать сейчас то, что сохранили по наследству из уст в уста. Что же делать если нашу религию уничтожали до пепла. Я находил упоминания о молельных домах. Маол эти материалы есть в нашей областной библиотеке, в отделе редких рукописей.

Эрзянь нилькс: мианажов пишет: Поэтому описывая то, что удалось ему выудить при исследовании управляемого народа, он конечно же не преминул навести тень на плетень. Он не историк эрзянского народа, он тонкий фальсификатор нашей истории и верования в том числе. Наш народ имеет своего Бога - Паза - Инешкипаза. Это название мы услышали от своих предков. Чампас и прочие названия выдумки. Думаю, что основания для такого мнения есть и они достаточно реальны. Я придерживаюсь такой версии: Инешкипаз=Нишкепаз (сокращ.)= Чипаз. "Чампас" = неверное, услышанное или неверно записанное. Никто, по-моему, этот термин в народе не использует. А вот три предыдущих термина использовались и моими предками (я сам их слышал) и фигурируют в имеющихся вариантах эрзянских молитв (озолмасо).

Маол: На безрыбье как говорится... С этим принципом можно и труды других исследователей списывать на фальш. Однако никто кроме них ничего не записывал(по крайней мере о других нецарских источниках ничего не известно). При написании Масторавы и др. современных ЛИТЕРАТУРНЫХ(а не религиозных) трудов вполне себе использовались работы имперцев Печерского, Смирнова, Шахматова и т.д. "Чампас и прочие названия выдумки. Я помню от бабушки, был термин Чинь Паз. Но это не дневной Бог, а эрямо чинь паз, то есть Бог, которого ты знаешь при жизни." У М-Печерского огромное количество описок, связанных с эрзянскими словами. Поэтому Чам пас вполне мог быть искажённым вариантом Чинь паз. Про молельные дома тоже слышал, там речь идёт вроде о Саратовской губернии.

Сыресь Боляень: Маол, совак личкас, ловнык сёрмам, инескеть.

мианажов: Маол пишет: там речь идёт вроде о Саратовской губернии. Да нет речь идет о нынешнем Дальнеконстантиновском районе Нижегородской губернии. И даже о временах архимандрита Дмитрия Сеченова, который наиболее активно уничтожал нашу веру, за что и хотели его канонизировать, как святого. Помню глаза членов общественной палаты Нижегородской губернии, когда я выступил и сказал, что это был фактически фашист, по отношению к нашему народу. И большинством голосов мы отказали церкви в поддержке их идеи его святости.

мианажов: Маол пишет: С этим принципом можно и труды других исследователей списывать на фальш. Я то хотел сказать, что надо читать между строк. Например многие авторы особенно церковники писали: "темные, упрямые, грязные мордва" в том числе и о нас об эрзянах. Но есть другая правда, что наше платье заняло первое место на выставке в Лейпциге и потом в Париже. Мог тупой, грязный народ сотворить чудо? Или летописи, где кем только нас не выставляют. И опять где об контактах с эрзяами, то "мордва-предатели или мордва предатели из племени эрзя". Наиболее правдивая книга профессора казанского университета Смирнова "Мордва" и то он пишет, что мы самоеды. Какой нибудь старичок пошутил, что "минсь прянок сэвтям" он и написал, что есь предположение. Не нужны мы как народ ни царской власти, ни коммунистам, ни нынешней, поэтому и нет правдивого описания древнейшего народа с его культурным наследством, духовная часть которой и есть религия. Поэтому и писали, что ни попадя. Поэтому и пишут нынешние заказые историки, что греет душу властям, за что платят деньги. Поэтому да, на безрыбье и рак рыба. И когда читаешь "Пантеон мордовских богов" (вроде такое название) Мокшина, получаешь информацию, что была и есть Вирьава, Норовава и прочие, но в отличие от автора, надо видеть, что есть Инешкипаз - Бог единый, а остальные покровители леса, пашни, воды и т.д. Тем мы и неудобны, потому нашу веру и уничтожали, что во главе угла нашей души была мать-природа и ее творец. В ней не было и нет чинопочитания, властного поклонения, властной организации, а это чревато народным бунтом. Поэтому наши предки и были всегда впереди разных восстаний на Руси. Потому как нашу душу топтали, Почему Несмеян Васильев встал во главе восставшихся терюхан, только из-за насильственного крещения, которое случилось в селе Борцово. Где-то уже писал: Инешкипаз, Масторава, Эрзянь Мастор, Эрзянь Мелькужо, Раськень Озкс, Эрзянь покш Чи, Эрзянь келень Чи и пр. - это наши институты, которые эрзянский актив восстановил и они основа нашей культуры и духовности. Теперь идем дальше Эрзянь раськень Чи, Эрзянь ознома и т.д. И где брать историю по ним? Конечно же в трудах и тех, кто наводил тень на плетень, но и в архивах, в устном наследстве и конечно же все сверяя с уже открытой, реальной историей эрзян.

Эрзянь нилькс: мианажов пишет: Где-то уже писал: Инешкипаз, Масторава, Эрзянь Мастор, Эрзянь Мелькужо, Раськень Озкс, Эрзянь покш Чи, Эрзянь келень Чи и пр. - это наши институты, которые эрзянский актив восстановил и они основа нашей культуры и духовности. Теперь идем дальше Эрзянь раськень Чи, Эрзянь ознома и т.д. Это наше богатство и ценности Эрзя народа. "Мор-два" понимает, что идёт возрождение Эрзя народа. И это вызывает административный зуд мордовской и промордовской власти: - ЕМЯ, -1000-летие..., - "интернациональная семья", - День "родного" (?????) языка, - концепция "единого мордовского языка", - парашютисты и русская водка и русские песни на Раськень Озкс, - требование убрать эрзянский флаг с Раськень Озкс (мордовец Тултаев), - абсурдное понятие "мордовский (мокшанский и эрзянский) народ", - мордовский парадокс ККФУН, когда в нем представлены как ЭРЗЯ и МОКША люди, открыто отказавшиеся сами от своих национальностей в пользу экзоэтнонима-клички "мордва" и призывающие других эрзян и мокшан отказаться от своей национальности в пользу "миллионной мордвы", - суды над газетой "Эрзянь Мастор", - суды с автором "Масторава" А. Шароновым, - угрозы судом сайту Finugor только за то, что этот сайт признает существование народа Эрзя, - требования перенести дату Раськень Озкс в угоду РПЦ - антиконституционные заявления о "нелегитимности" Конгресса Эрзя народа - провокации против известных эрзян и эрзянских общественных организаций - использование в отношении эрзянских деятелей и организаций, действующих в соответствии с законодательством РФ, негативных терминов и определений - недопущение проведения Конгресса Эрзя народа под различными предлогами и т.д.

Маол: Я находил упоминания о молельных домах. Это что касается об упоминании в р-оне Саратова [img]http://dlib.rsl.ru/pdf.php?path=/rsl01003000000/rsl01003775000/rsl01003775033/rsl01003775033.pdf&page=70[/img] http://dlib.rsl.ru/view.php?path=/rsl01003000000/rsl01003775000/rsl01003775033/rsl01003775033.pdf#?page=70 Шахматов. Этнографический сборник

Эрзянь нилькс: Кода од чачозентень лем максылильть эрзятне… Лемдема парентень каильть эждязь лисьмапрянь ведь. Цёрынень лемдямсто ведентень нолдыть тумо лопат ды толсо калязь торо, лемень максыесь пря велькссэнзэ кирди чапка. Седе кезэрень шкане кирдсть, паряк, ушманонь пряспутома - чачсь эрзянь ушман! Тейтернень лемдямсто ведентень нолдыть килей лопат ды толсо калязь верьгима кев, лемень максыесь велькссэнзэ синди чев - совазо тейтерь-эйкакшонть эйс моданть-Мастораванть виезэ, улезэ сон паро кудазоравакс, раштыцякс, кудо лембень кирдицякс. Эйденть навасызь ведентень колмоксть. Тень пингстэ Озавась озны. Цёрынеденть: - Я-а, Паз, чангодть! Инешкипаз, Вере Чипаз! Тон максыть тенек од эрзя-эриця, Кучить тенек Эрзя лемень кандыця, Ванстыця-идиця, Сокиця-видиця, Тетянь-авань мелень ваныця, Сыречистэ - триця-лездыця. Течи путтано тензэ эрзянь цёрань лем – Видяй! Лемень кандомсто, пингень кива ютамсто Улезэ Видяй цёранок превей, улезэ шумбра, улезэ виев, улезэ мазый! Улезэ Видяй валдо ойме ды валдо прев ломанекс, эрзянь мельсэ-койсэ эрицякс, эрзянь раськень ванстыцякс! Паз, чангодть! Паз, чангодть! Паз, чангодть! Тетернеденть: - Я-а, Паз, чангодть! Инешкипаз, Вере Чипаз! Тон максыть тенек од эрзя-эриця, Кучить тенек шлиця-нардыця, Эйдень чачтыця-кастыця, Эрзянь раськень-сымень поладыця-кастыця, Каштомонь уштыця, Пидиця-паниця, Тетянь-авань мелень ваныця, Сыречисэ триця-лездыця. Течи путтано тензэ эрзянь лем Лияна. Эрзянь лемень кандомсто, Пингень кива ютамсто Улезэ Лияна превей, шумбра, виев, мазый! Улезэ валдо ойме ды валдо прев ломанекс. Паз, чангодть! Паз, чангодть! Паз, чангодть! Эйденть тапардасызь ванькс, эрзякс викшнезь руцясо ды путсызь лемень максыенть кедензэ лангс. Сон сти эйденть марто Чинть каршо, Озавась чанстясы эйденть Пазонь Штатолсо ды каясы кирьгазонзо Буень Чешксэнть. Теде икеле рисьминесь ды чешксэсь шлявить лемдемаведьсэнть ды сисемксть якавтовить Пазонь Штатолонть велькска. Пазонь Штатолсо чанстямсто Озавась озны: - Икельдеяк пирятан, Удалдояк пирятан, Вить ёндояк пирятан, Керш ёндояк пирятан, Прявелькскаяк пирятан, Пильгалгаяк пирятан – Илязо педя апарось, Илянзат тока амазысь, Вастонзат Инешкипазось Сельмень сявадыйде, Салыйде, колыйде, Апаронь теийде. Максозо теть Инешкипазось Шумбрачи, вий, валдо превть Течияк, вандыяк, свал. Эрзянь покшт, покштинеть, Покштянь покшавинеть, Тоначисэ эрийнеть, Видень-кичкерень содыйнеть! Ознодо Лиянань кисэ, лездадо тензэ: Берянь ломантнень айгинк кинзэ лангсто, Паро ломантнень кучинк кинзэ лангс. Илязо уле Лияна кургсо-чамасо, Улезэ - сельмсэ-чамасо. Паз, чангодть! Паз, чангодть! Паз, чангодть! Лемень максыекс кочкави пек паро малавикс ломань эли тетянть-аванть ялгазо. Бути эйденть трицянзо-кастыцянзо а улить, сынст полавтсынзе лемень максыесь. Озавась (лемдицясь) - лемдема коень ютавтыцясь. Лемень максыесь - лемень кочкицясь-путыцясь. Эйдень цюрамо-пирямо коесь. Кона кудосонть ансяк чачи эйде, вальма лангтнэнь почодсызь куловсо, валматнень цюрстасызь-пирясызь палыця штатолсо, эйденть перька путнить килеень тенстть ды мерить: - "Пазонь чувто, ашо килей, ванстык од чачозенть, Видяй эрзянь цёрыненть, душмандо-ведундо, селмень сявадыйде, ормадо-тарводо, эрьва мень апародо вень удомсто, чинь аштемстэ, кепедемстэнзэ, валгстомстонзо, потявтомстонзо, андомстонзо, симдемстэнзэ". Истя пирить-цюрыть од чачозенть кодгемень чить. Сёрмадозь Маризь Кемалень ёвтнеманзо коряс.

Эрзянь нилькс: Озолма Нишкепазонь. Верепазонь Прась ловонь покольнезэ.ды солась. Ды ёмась, ды арась, Ды ютась, ды потась. Истя солазо, истя олазо, Истя ёмазо, истя аразо. Истя ютазо. истя потазо. Паряк стякодо шалнынь Паряк стякодо талнынь. Тетясто-авасто, Покштясто-бабасто.лисезэ. Сувсто-вармасто, .Вармань каршо, варма мельга, Одковсто эли маштыковсто. Чанстик-пичкавтык, Уцяскавтык-оймавтык… (лем)



полная версия страницы